Reacties scholen naar aanleiding van onderzoek botsende boodschappen in religieus onderwijs
Onderzoek van Nieuwsuur toont aan dat sommige islamitische en reformatorische scholen boodschappen uitdragen die in strijd zijn met democra…
Onderzoek van Nieuwsuur toont aan dat sommige islamitische en reformatorische scholen boodschappen uitdragen die in strijd zijn met democratische waarden zoals gelijkheid en verdraagzaamheid. De godsdienstmethode Al Amana, gebruikt door ongeveer 30 islamitische basisscholen, bevat omstreden passages over homoseksualiteit en negatieve stereotypen over Joden. Schoolbesturen beweren dat deze passages niet worden gebruikt of herzien worden en benadrukken hun verantwoordelijkheid voor een schoolcultuur die met democratische waarden in overeenstemming is. Sommige docenten doen buiten schooltijd uitspraken die niet overeenkomen met deze waarden, maar schoolbesturen stellen dat deze uitspraken niet het standpunt van de scholen weerspiegelen. Het artikel vermeldt niet of er specifieke maatregelen worden genomen door de scholen naar aanleiding van het onderzoek.