Maandblik

Curated. Relevant. Clear.

Menu
Bedrijfsleven
Het Financieele Dagblad • 14 sep. 2025, 09:00 • 50%

Is de Meta-camerabril kansrijker dan de mislukte Google Glass? ‘Privacy blijft een struikelblok’

Techbedrijf Meta lanceert een betaalbare, modieuze camerabril, maar privacy-wetgeving blijft een discussiepunt.

Meta introduceert deze maand de Ray-Ban-camerabril in Nederland. Deze nieuwe bril is gepositioneerd als een meer betaalbare en modieuze variant in vergelijking met de Google Glass, die ongeveer tien jaar geleden op de markt kwam. Ondanks de verbeterde esthetiek en prijsstelling, blijft privacywetgeving een cruciaal punt van zorg en discussie. De Meta-bril is ontworpen om toegankelijker te zijn, maar de vraag blijft of het privacyvraagstuk een obstakel zal vormen voor succes. De voorganger, Google Glass, faalde deels vanwege privacyzorgen, waardoor het belangrijk is hoe Meta deze kwestie zal adresseren. Er wordt getwijfeld aan de kans van slagen van het product als de privacykwesties niet effectief worden aangepakt. Het succes van de bril kan afhangen van de balans tussen functionaliteit en naleving van privacywetten. Deze aspecten bepalen grotendeels of het product een massaal publiek zal kunnen bereiken.

Bronnen tonen