Gun pubers hun fouten en stop met Magister
Yaël Vinckx vindt dat Magister scholieren demotiveert en hun privacy schendt door vooral negatieve feedback te geven.
Yaël Vinckx bekritiseert het gebruik van het leerlingvolgsysteem Magister, omdat het voornamelijk negatieve feedback aan scholieren geeft, zoals notities over te laat komen en niet ingeleverd huiswerk. Vinckx stelt dat deze focus op negatieve aspecten de motivatie van leerlingen ondermijnt. Bovendien zou het gebruik van Magister hun privacy schenden. Het artikel pleit ervoor om jongeren hun fouten te laten maken zonder deze constant vast te leggen en te rapporteren. Door niet alleen maar te wijzen op tekortkomingen, maar ook aandacht te geven aan positieve aspecten, zouden leerlingen meer gemotiveerd kunnen raken. Vinckx suggereert dat meer vertrouwen in leerlingen hen kan helpen zich beter te ontwikkelen. Het loslaten van een systeem als Magister kan bijdragen aan een gezondere leeromgeving. De schrijver roept op voor een heroverweging van de manier waarop scholen de prestaties en gedragingen van leerlingen monitoren.